Bacongo Limburg: eerste collectiedag

logo van bacongo limburg bestaat uit kleurrijke vuvuzelas tegen groene achtegron

In 2020 is het de 60ste verjaardag van de Congolese onafhankelijkheid. Hét moment om mensen te informeren over de koloniale periode. En dan vooral over de aanwezigheid, rol en impact van Limburgers in Congo en Congolezen in Limburg.

De doelstelling van Bacongo Limburg? Persoonlijke verhalen verzamelen van Limburgers en Congolezen over de koloniale periode. Heb jij iets te vertellen of te tonen? Kom het dan delen op een Verzameldag.

Op de Verzameldagen nodigen we iedereen uit om langs te komen en zijn verhaal te tonen of vertellen. We nemen interviews af, houden bij wie er passeert en met wat, en maken eventueel afspraken om later samen te zitten.

Wanneer en waar verzamelen we?

• 01.02.2020 - Het Stadsmus, Guido Gezellestraat 2, Hasselt - Van 14 tot 17 uur
  • 08.02.2020 - Erfgoedcel Mijn-Erfgoed, Bibliotheek Genk, Stadsplein 3, Genk - Van 10 tot 16 uur
  • 15.02.2020 - Erfgoedcel Haspengouw, Woonzorgcentrum Demerhof, Eikenlaan 20, Bilzen - Van 14 tot 17 uur
  • Elke weekdag - Dienst Erfgoed Lanaken, Koning Albertlaan 110, Lanaken - Van 9 tot 12 uur

Wat verzamelen we?
We mikken op verhalen, tekst- en beeldmateriaal uit de periode van 1908 (annexatie) tot 1960 (onafhankelijkheid). Extra focus gaat naar alles van ná de Tweede Wereldoorlog, omdat er uit die periode nog heel wat informatie ontbreekt.

Wat doen we met het ingezamelde materiaal?
In samenwerking met enkele experts maken we een selectie. Die gebruiken we voor een reizende tentoonstelling in Limburg, een publieksdialoog, enkele lezingen en een educatief pakket.

Wat verzamelen we niet?
Alles wat dateert van voor 1908 of na 1960. Beeldjes, trommels of andere soortgelijke voorwerpen verzamelen we ook niet, tenzij er een verhaal aan vasthangt. Ben je niet zeker of je iets van waarde hebt? Contacteer ons gerust , wij helpen je graag verder.

Bacongo Limburg is een project voor Limburgers en Congolezen. Op initiatief van Het Stadsmus met de steun van een heleboel organisaties, verenigingen en erfgoedinstellingen:
AfricaMuseum EN, Erfgoedcel Mijn-Erfgoed, Erfgoed Haspengouw, Koninklijke Koloniale Vereniging van Limburg, Bibliotheek Hasselt Limburg, Gemeente Lanaken, UHasselt, Hand in Hand tegen racisme Vormingplus Limburg, Gelijke Kansen Hasselt, Vlaanderen en stad Hasselt.

• 28-01-2020
  • Renate Maes (Bibliotheek Hasselt Limburg)