Nieuw in ons team: Liesbeth Van Camp

Liesbeth nam op 6 november het roer over als coördinator van de Vlaamse Erfgoedbibliotheken. Na haar studies Archeologie en Kunstwetenschappen aan de K.U.Leuven deed ze haar eerste werkervaring op in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Daar verwerkte ze samen met een collega een schenking schoolboeken van de Vlaamse Overheid, stuk voor stuk pareltjes die je bij het doorbladeren terugbrengen naar een klaslokaal met oude schoolbanken en krijtborden. Daarna kreeg ze de kans om aan de slag te gaan in de depots van het Gallo-Romeins Museum te Tongeren. Ze onderzocht en registreerde de collecties architectuurfragmenten en de publiekscollectie metaaltijden.  Ze werkte daarna binnen het museum mee aan verschillende projecten ter voorbereiding van de destijds vernieuwde museumopstelling.

De ervaring met collectiebeheer die ze opdeed in het museum kon ze meenemen naar het voormalige Vlaams Instituut voor Onroerend Erfgoed waar ze als depotbeheerder de werking van het archeologiedepot opstartte. Het VIOE werd het Agentschap Onroerend Erfgoed en de vijf depots van de organisatie werden gecentraliseerd in Vilvoorde. Liesbeth bereidde de centralisatie voor en stond de afdeling beleid bij met de ontwikkeling van de nieuwe regelgeving voor ex situ bewaring van archeologisch erfgoed: ze werkte een kader uit voor de erkenning en subsidiëring van onroerend erfgoeddepots.

Voor de implementatie van het nieuwe Onroerenderfgoeddecreet maakte ze de overstap binnen het agentschap naar het team ‘Erkennen en Subsidiëren'. Na een zijsprong naar de onderwijssector combineerde ze de functie van bibliothecaris met die van cultuurbeleidscoördinator in de mooie Braembib, een beschermd monument ontworpen door architect Renaat Braem.

In haar nieuwe functie bij de Vlaamse Erfgoedbibliotheken kijkt ze er naar uit om bibliothecair erfgoed samen met een fantastisch team en een sterke erfgoedsector verder op de kaart te zetten. Volgens Liesbeth zit alle erfgoed boordevol verhalen die wachten om opnieuw verteld te worden. Het is de opdracht van erfgoedbeheerders om deze verhalen toegankelijk te maken voor iedereen en bibliothecair erfgoed heeft volgens haar nog heel wat te vertellen!

• 10-11-2023
  • Sara Moens (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)