Collegereeks 'Illustratie, het verbeelden van verhalen'

Illustratie van Vladimir Lebedev voor het boek Ijsco

De Universiteit van Amsterdam (UvA) organiseert via haar Illustere School een collegereeks rond diverse aspecten van de geschiedenis van de boekillustratie van 1850 tot heden belicht. De colleges hebben het karakter van een overzicht, maar worden gegeven door onderzoekers die tevens een beeld geven van de recente ontwikkelingen op hun vakgebied. Het begrip ‘illustratie' wordt hierbij van alle kanten - en breed - bekeken, niet alleen als strikte ‘versiering' of verdieping van een tekst of als min of meer autonome kunst, maar ook als zelfstandige beeldtaal, zoals Isotype. De invalshoek is internationaal, met een focus op het Nederlands taalgebied. De serie is opgezet en wordt gecoördineerd door prof. dr. Saskia de Bodt, bijzonder hoogleraar Boekillustratie aan de UvA.

De reeks richt zich op alle geïnteresseerden werkzaam in het boekenvak, bij uitgeverijen, in boekwinkels, bibliotheken of musea. Docenten van basisscholen, voortgezet onderwijs, grafische opleidingen, kunsthistorische opleidingen. Ook niet-vakmatig geïnteresseerden in illustratie, (kinder)boeken en vormgeving zijn welkom.

Het programma ziet er uit als volgt:

• 3 november: Van Poe tot Pooh. Illustreren om je penselen te kunnen betalen? door prof. dr. Saskia de Bodt
  • 10 november: Illustraties als bron. I. Hans Christian Andersen; II Beeld van Holland. door prof. dr. Saskia de Bodt
  • 17 november: Het Russische geïllustreerde kinderboek 1890-1992 door dr. Serge Stommels en dr. Albert Lemmens
  • 24 november: De rol van uitgeverij en drukkerij: De ontwikkeling van het artistieke kinderboek in Nederland door drs. Margreet van Wijk-Sluijterman en Johan de Zoete
  • 1 december: Beeldtaal en visuele educatie: Otto Neurath's Isotype door Hanna Melse, MA en Daniel Melse, MA
  • 8 december: Het stripverhaal in Nederland door drs. Jos van Waterschoot, drs. Rik Sanders en dr. Kees Ribbens
  • 15 december: Excursies
  • 5 januari: Beweegbare en driedimensionale illustraties in (kinder-)boeken door Theo Gielen
  • 12 januari: Kunstenaarsboeken: Manet en Matisse tot heden door Paul van Capelleveen
  • 19 januari: Tentamen en excursies

Meer informatie over het programma, de excursies, de randactiviteiten, de docenten en de inschrijvingen vindt u op de website van de UvA.

21-11-2010 - 19-01-2011
  • 23-09-2010