STCV aan de slag in de Provinciale Bibliotheek Limburg

Voorgevel van de Provinciale Bibliotheek Limburg

Een team bestaande uit de STCV-projectmedewerker van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en twee medewerkers van de Provinciale Bibliotheek Limburg (PBL) te Hasselt werkt sinds kort aan de ontsluiting van de collectie oude drukken van de PBL in de STCV-databank. In de komende acht maanden zullen alle boeken gedrukt in Vlaanderen voor 1801 verwerkt worden. Aangezien er naast zeventiende-eeuwse boeken ook drukken uit de zestiende en achttiende eeuw beschreven worden, mag verwacht worden dat niet alleen het aantal exemplaren maar ook het aantal beschrijvingen in de databank weer aanzienlijk zal toenemen.

Oude drukken in de PBL

De STCV-projectfase past in een grotere campagne van de Provinciale Bibliotheek Limburg om haar collecties oude drukken beter te bewaren en te ontsluiten. De boeken, die op verschillende plaatsen werden bewaard,  worden nu samengebracht in een nieuw ingericht magazijn dat speciaal werd uitgerust voor de opslag van preciosa. Alle boeken krijgen een grondige check-up. Ze worden gereinigd, eventuele schade wordt geïnventariseerd en acute problemen worden behandeld, vooraleer ze hun nieuwe plaats krijgen.

De ontsluiting van de Vlaamse drukken uit de collectie in de STCV is een eerste stap naar een volledig ontsloten collectie. De STCV-beschrijvingen zullen worden overgenomen in de elektronische catalogus van de PBL. Nadien krijgen ook de andere oude drukken een beschrijving in de PBL-catalogus. De ervaring die de PBL-catalografen nu opdoen in de samenwerking met de STCV zal daarbij ongetwijfeld goed benut kunnen worden.

• 16-09-2010
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)