Wijzer Waarderen

Toolbox voor het waarderen van bibliothecair erfgoed

Wereldwijd experimenteren erfgoedinstellingen met het waarderen van cultureel erfgoed. Ook erfgoedbibliotheken zijn actief bezig met het waarderen van hun rijke (deel)collecties. Bibliothecair erfgoed is immers heel divers en van groot belang voor onze samenleving, onze kennis van het verleden en onze identiteit.

De toolbox Wijzer Waarderen bundelt kennis en ervaringen rond het waarderen van bibliothecair erfgoed. Je vindt er niet alleen een praktijkgerichte hands-on methode om zelf aan de slag te gaan met waarderen, maar ook heel wat tips and tricks.

Waarom deze toolbox?

De toolbox Wijzer Waarderen is het resultaat van het pilootproject Wijzer Waarderen, waarin collectiebeheerders onder begeleiding van de vzw Vlaamse Erfgoedbibliotheken hebben geëxperimenteerd met het waarderen van erfgoedcollecties in bibliotheken. Daarbij hebben we specifiek voor bibliothecair erfgoed een waarderingsmodel en een praktische aanpak ontwikkeld. We houden de toolbox actueel op basis van nieuwe ervaringen met waarderen in de cultureel-erfgoedsector en erfgoedbibliotheken.

Heb je vragen over waarderen? Wil je je eigen ervaringen delen?

Waarderen maakt deel uit van onze permanente dienstverlening. Met jouw vragen en waarderingen kan je steeds terecht bij onze expert collectiebeleid.

• Dossierpagina
  • 12-12-2018